Domov Blog Čo vidieť na Islande za 12 dní do 500€

Čo vidieť na Islande za 12 dní do 500€

od Lukáš Podracký

Ako som sa dostal k Islandu ? Musím úprimne povedať, že celkom náhodne. Riešil som v tom období novú prácu, potom následne turistiku do Bergamských Álp (Orobie Alps) a plánovanú letnú dovolenku s priateľkou v Chorvátsku. Zrazu sa mi naskytla možnosť ísť na Island. O tomto mieste som ani moc vtedy nerozmýšľal, žeby mohla byť mojou destináciou pre rok 2014. Nakoniec sa všetko vyvinulo úplne inak a behom pár hodín boli letenky na Island.

Ako som sa dostal k ISLANDU

Na tento deň nikdy nezabudnem, bolo 1.júna 2014 a s kamarátom som si písal na facebooku. Len tak medzi rečou mi spomenul (pochválil sa), že ide na Island. Bol som trochu zarazený, že pozvánka od neho žiadna 😀 Začal som to s ním riešiť či sa môžme aj s priateľkou pridať.

čet ako som sa dostal k Islandu 😀

Keď mi povedal, že letenky sú v akcii za 100€ spiatočná, tak mi do hlavy začal prúdiť príliv tepla a povedal som si, to MUSÍME ísť. Možno poznáš ten pocit, keď vidíš lacnú letenku a máš nato rozhodnutie pár hodín, niekedy len pár minút, tak toto bol jeden z nich.

Tiež veľa info k tomu nemal lebo to riešil jeho brácho Dávid. Povedal mi len toľko, že pôjdeme pár dní trek + pochodíme čosi autom a do 400€ Island dáme (letenky, doprava po ostrove, ubytko, strava).

Mal som v hlave jasno, že plánované Chorvátsko musí ísť tento rok na vedľajšiu koľaj. Hneď som začal priateľku bombardovať sms-kami. Najhoršie na tom bolo, že ona bola akurát na brigáde kde nemohla mať pri sebe mobil. Bolo to utrpenie čakať cca 6 hodín kým bude mať prestávku a dúfať, že cena leteniek neporastie rapídne hore ?

Konečne keď sme sa skontaktovali a potom následne aj stretli, začali sme riešiť či ideme do toho. Letenky už boli za 139€, ale bola to stále dobrá cena (kamoš, kt. už nemal ísť skrz vysoké ceny leteniek, tak o 2 týždne kúpil najlacnejšie zo všetkých za cca 90€ – týmto Fonda ? pozdravujem 😀 ).

Ja som vedel, že pôjdem tak či tak aj kebyže priateľka nepôjde, aj za cenu ďalšej dovolenky v Chorvátsku 😀 Priateľka bola na vážkach lebo pred tým nikdy nestanovala a už vôbec v teplotách pár stupňov nad nulou. Chcel som aby išla so mnou, nech môžeme tento zážitok zdieľať spolu.

Moje argumenty k nej boli jasné, ísť na Island za takú cenu sa každý deň nestáva (už teraz to je pomaly bežné), však Chorvátsko môžeme dať hocikedy. Priateľka musela najskôr zavolať rodičom čo nato povedia. Jej mamina moc nebola nadšená a odhovárala ju (ako väčšina starostlivých mamín). Môj presvedčovací ,,nátlak,, bol silnejší 😀

Nakoniec sa rozhadla, že pôjde so mnou do toho. Odľahlo mi, že nemusím šetriť ďalšie peniaze aj na Chorvátsko 😀 ale nie, jasneže som sa tešil, že nepôjdem bez nej na Island a zažijeme to spolu. Rozhodnutie padlo behom pár hodín a letenky boli na svete. Nadšenie bolo veľmi veľké a už som chcel aby bol september.

Mojim rodičom som to oznámil až po kúpe letenky, že idem na Island. Tiež sa zaújimali ako a čo tam budeme atď. Moc som im priestoru nedal, aby ma odrádzali, ale vedia keď si niečo zoberiem do hlavy tak mi to nevyhovoria 😛

Kde som sa dostal k LETENKÁM

screen letenky

Letenky nás stáli s poplatkami 143,54€ na osobu z Berlína do Keflavíku a naspäť (cca 50km od hlavného mesta Reykjavík). Vyhľadávali sme ich cez stránku expedia.de (nie cez expedia.com lebo nám hádzalo vyššie ceny, treba si to porovnať). Teraz to už je zas o čosi jednoduchšie lebo stačí sledovať známe slovenské stránky lovcov leteniek ako sú letenkyzababku.sk alebo kadetade.com

Leteli sme nízkorozpočtovou spoločnosťou WOW Air kde sme mali v cene len príručnú batožinu (rozmery 56x45x25cm do 10kg). Keďže sme brali stany, spacáky a ďalšie veci, ktoré zaberali veľa miesta, tak sme sa každá dvojica zložila ešte na jednu veľkú batožinu, ktorá stála 29€ na jeden let (rozmery po sčítaní ŠxVxH musia mať do 158cm a do 20kg).

Teraz sa už po 3 rokoch ceny a pravidlá vo WOW Air líšia:

Príručná batožina
– 42x32x25cm do 10kg -> zdarma
– 56x45x25cm do 12kg -> cca 19€

Veľká batožina
– Š+V+H = do 158cm a do 20kg -> cca 37€

Určite si objednaj batožinu online lebo priamo na letisku zaplatíš 2-krát väčšiu cenu. Spravovať svoju rezerváciu môžeš TU

Užitočné informácie k batožine WOW Air nájdeš TU
Cenník poplatkov WOW Air -> TU

Dĺžka letu z Berlína do Keflavíku trvá 3:45 hod. Pre mňa to bol vtedy najdlhší jednosmerný let, ktorý ma čakal + keď k tomu pridáme ,,magický,, dátum odletu 11.september (NY-dvojičky), tak super kombinácia pre niekoho kto neznáša lietanie (našťastie to môj prípad nie je) ?

Posun času cez leto je tu -2 hod. dozadu (nepoužívajú letný čas), tak ušetríš nejaký čas po príchode na Island (cez zimu len -1 hod.)

Zakázané dovážať sú nespracované mäsové výrobky (dovolené uvarené), mlieko, vajíčka, dýky, šňupací tabak a viac TU.

Na vycestovanie do tejto krajiny nepotrebuješ pas, ale stačí Ti občiansky preukaz.

Plán nášho tripu v skratke ?!

9.september -> 4-členná skupinka štartujeme zo Žiliny smer Berlín
9.september – 10.september -> prehliadka Berlínu (čoskoro článok)
11.september -> stretávka na letisku v Berlíne s ďalšími 5 členmi a odlet smer Island-Keflavík
11.september – 12.september -> kemp Landmannalaugar a trek v okolí
13.september – 15.september -> Laugavegur Trail (čoskoro článok)
16.september – 17.september -> predlžujeme trek ku vodopádu Skógafoss
18.september – 21.september -> spoznávame juhovýchod Islandu
22.september -> prehliadka Reykjavíku
23.september -> odlet domov…

Doprava

Najlepšia možná doprava keď si limitovaný časom je auto. Island nepatrí medzi najlacnejšie krajiny, odporúčam sa vybrať min. v počte 4-5 osôb, aby si naplnil auto a zároveň výdavky za dopravu sa Ti zmenšia.

v takomto to musí byť zážitok – bežné na Islande 🙂

Trajekt

Ak sa chceš dostať na tento ostrov svojím autom, použi trajekt. Nástupné miesto je v Dánsku v meste Hirtshals. Cesta trvá dlhšie (48 hodín) s medzi zastávkou na Faerských ostrovoch. Podľa typu lístka je možnosť prerušiť túto cestu práve tu a preskúmať to tu na deň, prípadne dlhšie. Výstupné miesto je na východe Islandu v mestečku Seyðisfjörður.

Trajekt býva cez sezónu (jún-september) veľmi rýchlo vybookovaný. Odporúčam si objednať tento trajekt tak max. do februára, aby sa ušlo na Teba miesto. Lístky si vieš priamo objednať u spoločnosti Smyril Line, prípadne použiť trajektový vyhľadávač.

Autobusom po ostrove

Najlacnejšia varianta je využiť miestne autobusy. Možnosť asi hlavne pre ľudí, keď sú v menšom počte a nenaplnia auto. Cez sezónu môžeš využiť rôzne okružné lístky, exkurzie, ktoré nájdeš TU. Odkaz na hlavnú stanicu v Reykjavíku s odchodmi busov TU.

Stopovanie

Stopovať po Islande je možnosť ak máš dosť času a nikde sa neponáhľaš (moja prvá skúsenosť -> tým nikoho nechcem odradiť). Väčšia pravdepodobnosť, že Ťa ktosi zoberie sú domáci ako turisti v požičaných autách. My sme skúšali stopovať po dvojiciach zo Skógaru do Hvolsvöllur čo je cca 50km.

Podarilo sa to len jednej dvojici (po 10 min.), kde ich domáci zobrali po ceste ešte na jeden menší výlet. Nám zvyšnej sedmičke sa ani po hodine nič nepodarilo stopnúť. Ak nerátam jedného pána, ktorý mal auto ako krava v ktorom sedel sám 😀 ale čuduj sa svetu nezobral nás lebo 50 km je pre neho ďaleko, že max. 20 km nás môže zviesť. Trochu som nechápal, ale nakoniec sme išli autobusom.

podobné auto sme stopli – bohužiaľ nezobral nás

Offroad auto

Ak chceš vidieť čosi z vnútrozemia a pochodiť si nejaké treky určite si požičaj Offroad auto 4×4. Cesty sú tam fakt drsné, teda doslovne offroad, miestami sa budeš brodiť až v riekach. Klasickým autom to nedáš aj keby si bol žltý trabant 😀 Musíš si hlavne uvedomiť, keď si požičiavaš obyč auto a vstúpiš ním na offroad cesty, tak porušuješ zmluvu autopožičovne a tým pádom pri technickej poruche si všetko hradíš sám.

Obyč auto

Stačí na okruh po Islande po hlavnom ťahu s číslom 1. Cesty sú tam vo veľmi dobrom stave a povedal by som, že miestami lepšie ako na Slovensku. Ak chceš ísť mimo obývaných oblastí a previesť sa rôznymi horskými cestičkami je lepšie zvoliť 4×4 auto.

Autopožičovňa

Pohodlnejšia, ale zároveň drahšia možnosť je požičať si auto. My sme si požičali na jeden deň 2 autá 4×4, ktorými sme sa dopravili do prvého kempu Landmannalaugar, 2 chalani ich boli vrátiť a busom sa vrátili naspäť (viac v článku o Laugavegur Trail).

Po Laugavegur Traili sme si požičali obyč auto pre 9 ľudí. Boli sme všetci natešení, že sa budeme viesť spoločne a bude kopec srandy. Nakoniec ,,sranda,, bola o to väčšia ako sme čakali a auto nám umrelo, blízko Jökulsárlón Lagoon 😀 (vydržalo nám až 1 deň).

využitý každý centimeter miesta 😀 celkom tetris to bol

Pamätám si to ako včera ako kamarát Emil vraví, že auto stráca rýchlosť a otáčky klesajú. Hneď sme museli reagovať a auto odstaviť ku krajnici. Bol už večer, niečo po 20:00 hod. a po telefonáte s autopožičovňou prišla ďalšia ,,radostná,, správa 😀 Keďže sme od Reykjavíku vzdialení cca 4,5 hodky už nepríde nikto, aby sa nám na auto ktosi pozrel.

Pomyslel som si: parádička, tak ideme v rozbehnutom trende (smole). Lebo počas Laugavegur Trailu nám polámalo 3 stany zo štyroch 😀 o tom viac v osobitnom článku. Už bolo šero tak sme sa vybrali pozrieť pešo ku Jökulsárlón Lagoon, nech stihneme potom ešte za ako takého svetla postaviť stany vedľa auta.

Jökulsárlón Lagoon

stanovačka vedľa umretého auta pri krajnici 😀 (na druhý deň ráno)

Baby spali v aute a my chlapi sme sa vystreli do stanov. Noc bola klasická upršaná a veterná. Boli sme už zvyknutí, vetrom ošľahaní. Aspoň hot-dog párty v stane to všetko vylepšila. Prišlo ráno a hneď sme volali čo s nami bude ďalej?! Poslali nám nejakého ich známeho opravára, ktorý býval neďaleko od nás. Bohužiaľ ani on to nespojazdnil…

Autopožičovni nič neostávalo a museli poslať niekoho z Reykjavíku, aby nás zobrali a odviezli naspäť. To už bolo jasné, že stratíme 1 celý deň lebo 4,5 hodky ku nám a ďalších 4,5 hodky do Reykjavíku do požičovne pre nové autá. Po príjazde na miesto nám ponúkli 2 autá, ktoré nevyzerali nejak okúzlujúco, ale boli sme radi, že už máme pojazdné autá a môžme sa vydať ďalej.

Časom sme zistili, že majú pár chybičiek, napr.: jedno malo v späťáku približovacie sklo miesto klasického, druhé zas vzadu za vodičom zo spodu pretekalo 😀 😀 ale hlavné bolo, že nám vydržali až dokonca. Za cenu 100€/deň čo by sme chceli viac, proste doslovne požičovňa Cheap Jeep.

2 naše krásavice, ktoré to tento krát prežili 🙂

Ak chceš zažiť podobné dobrodružstvo s autami (nedávajú nato záruku = hop/trop), tak si ich objednaj u CHEAP JEEP.

Odporúčam požičovňu Lagoon Car Rental = pomer cena/výkon super, samozrejme aj na 4×4 (kamoš ju má neskutočne dosť rázi overenú).

Benzín/nafta je podobná cenovo ako u nás, miestami o cca 10%-15% drahšia. Natankuj vždy keď vidíš pumpu lebo nie je ich tak husto ako u nás.

Značenie ciest

jednociferné číslo – č.1 hlavný okružný ťah (iné jednociferné značenie nie je)

dvojciferné čísla – hlavné vnútrozemské ťahy (asfaltové, prašné) -> mimo mesta 80-90 km/h, v meste 50 km/h

trojciferné čísla – vedľajšie cesty, ktoré tvorí veľa výmoľov, zatáčok, klesanie, stúpanie, trčiace kamene (šofér musí byť o to viac pozornejší)

F-kové cesty – sú určené len pre 4×4 autá lebo väčšinou určujú, že sa tam okrem ,,kvalitného,, terénu nachádzajú aj brody. Bývajú otvorené tak max. 2 mesiace v roku a to väčšinou júl, august, ale nie je to pravidlo. Nám sa podarilo aj v polke septembra. Všetko záleží od počasia, inokedy sa môže stať, že nemusia tieto cesty otvoriť vôbec behom roku alebo fakt len na krátke obdobie.

Island má veľmi dobré vymyslené značenie ciest lebo podľa prvých čísiel vieš určiť, v ktorej časti ostrova sa nachádzaš:
č.2 – označenie ciest na juhu
č.3 – juhozápad
č.4 – č.8 – značenie ide v smere hodinových ručičiek do kolečka celého ostrova
č.9 – týmto značenie končí a označuje východ ostrova

príklad: F210 -> vedľajšia cesta na juhu ostrova, určená pre autá 4×4 s možnosťou brodu

Prehľad či sú cesty otvorené, uzatvorené, v akom sú stave, hustota premávky, teplota vzduchu a dokonca webcamery atď. nájdeš na stránke Islandskej správy ciest <- chválim, super stránka.

Výborná mapa, kde je vyznačená tiež hustota premávky, sila vetra, webcamery, ale hlavne sú tu zaznačené oddychové miesta je TU (hore v Layers si treba zapnúť Rest areas).

Pozor: Veľká časť mostov je jednosmerných, prednosť má ten kto vojde na most ako prvý. Treba dávať pozor aj na ovce lebo bývajú voľne pustené a môžu Ti vbehnúť do cesty. Zaujímavosťou je, že ich farmári púšťajú do voľnej prírody na jar a potom ich zbierajú s príchodom zimy čo je tak koncom septembra.

zber oviec na zimu – cca 10 min. trvalo kým sme prešli

Brodenie riek

S brodením riek sa stretneš vo vnútrozemí, na spevnených cestách sú vybudované mosty. Na brodenie potrebuješ jednoznačne terénne auto 4×4.

Treba dodržiavať určité pravidlá, aby si sa vyhol rizikám, ktoré môžu nastať (voda natečie do motora, auto môže uviaznuť, prevrátenie silným prúdom). Ja osobne som to ešte neskúšal, nechal som to na kamošov čo s tým už mali skúsenosti.

Dodrž tieto pravidlá:
1. zastav a skontroluj si na pešo brod, aký je hlboký (niekedy sa treba aj vyzuť)
2. treba ísť pomaly, aby vlna nezaliala motor
3. nohu maj vždy na plyne, aby sa voda nedostala do výfuku (inak nenaštartuješ)
4. zvol si širší nájazd aj výjazd brodu
5. nepreraďuj rýchlosť
6. nie vždy je dobré ísť stredom, ale menším oblúkom (v strede je to najhlbšie-autobusy, ťažšie tereňáky)
7. v brode nikdy nezastavuj aj za cenu prepichnutia kolesa
8. ak sa oproti sebe stretneš s ďalším autom, prednosť má to väčšie auto (počkaj kým prejde brod)

Môže sa stať, že niekedy sú brody veľmi hlboké a preto je dobré si cestu naplánovať v doobedných hodinách, kým slnko neroztopí kúsky ľadovcov a zvýši koryto rieky.

Počasie

Podľa mňa sa na Islande málo kto trafí s predpoveďou počasia. Island je veľmi premenlivý, nevyspytateľný. Sám som zažil, že za jeden deň sa vystriedalo pršanie, slnečno, pršanie, víchrica atď. Niekedy je problém predpovedať aj v ten deň ako bude 😀

My keď sme tam boli, tak sme zažili za celý pobyt cca pol na pol dážď a slnko, čo na Island je určite pozitívum. Odporúčam si zobrať hlavne dobré oblečenie na všetky druhy počasia a nič Ťa nemôže prekvapiť a znechutiť Ti pobyt na ostrove.

V septembri sa pohybovala teplota cez deň cca 5 – 10 stupňov, záležalo od lokality (raz sme mohli mať pocitovo aj cez 15 stupňov lebo sme boli v kraťasoch pri výstupe na kopec 😀 ). Niekedy sa zdalo, že je aj chladnejšie keďže vietor tam je na každodennom poriadku. Zaujímavý fakt je ten, že na Islande nie sú stromy alebo teda úúúplne minimálne, takže vietor sa dostane všade. V noci bolo vždy nad nulou, okolo 2 – 4 stupne.

zdroj: meteobox – teploty, zrážky a slnečný svit v priebehu roka v Reykjavíku

Teploty v zime a v lete sa samozrejme v rôznych častiach ostrova líšia, ale väčšinou teplota cez zimu neklesne pod -3 stupne a na horách pod -15 stupňov. Cez leto sa pohybujú teploty od 5 až 14 stupňov.

Odporúčam sledovať predpoveď počasia na stránkach yr.no alebo na meteoblue (najviac im vychádza predpoveď).

Najkratší deň na Islande trvá cez zimu cca 4 hod. a najdlhší deň cez leto cca 21 hod. -> východy a západy slnka v danom mesiaci si vieš pozrieť TU a veľmi dobrá stránka hlavne pre fotografov je Suncalc (pozícia slnka pri východe aj západe atď.)

Ak chceš pozorovať polárnu žiaru, tak v období od septembra do polovice apríla -> my sme to šťastie mali a polárnu žiaru sme zažili 2 krát a z toho raz aj voľným okom poriadne silnú v kempe Landmannalaugar 🙂

Potraviny

Najvýhodnejšie je nakupovať v supermarketoch, prijateľné ceny sú napr.: v Bónus (odkaz s mapou pobočiek)

supermarket Bónus (ružové prasa neprehliadnete 😀 )

Treba si dávať pozor, že na Islande otváracie časy obchodov sú kratšie, čo im kvitujem. Nie ako u nás, skoro nonstop. Otvárajú od 10-11 hod. a zatvárajú 18-19:30 hod.

Na Islande je obmedzené požívanie alkoholu. Kúpiť si ho môže človek od 20 rokov v štátnych obchodoch Vínbúð a to len v mestách (osobitné predajne vedľa supermarketov). Otvorené sú ešte kratšie ako obchody s potravinami 😀 (radšej urob väčší nákup). Najrozšírenejšie islandské pivá sú Egils a Viking.

Určite vyskúšaj Kókó mjólk (dobré kakauko) a Skyr (jogurt z mäkkého syru v rôznych príchutiach) – už aj v predaji na SR 😛

bez vyskúšania ani domov nechoď 😀

Naopak čo mne moc nechutilo je ich hútny nasladlý chlieb Rúgbraud, ale za vyskúšanie stojí.

chlieb Rúgbraud

Špecialitou je určite veľrybie mäso a zhnitý žralok (Hákarl). Veľrybie mäso vyzerá asi ako bravčové mäso, ale chutí ako pečienka, my sme si urobili z neho domáce burgre. Žraloka som bohužiaľ nestihol vyskúšať, ale je to ževraj ,,gastronomická pochúťka,, už len slovo zhnitý Ťa navnadí 😀 odporúča sa zapchať si nos aj to nezaručuje, že sa na prvý pokus nepovracáš. Bežne tieto špeciality kúpiš v supermarketoch.

Určite ak chceš ušetriť a mať aj teplú stravu, zober si varič. Samozrejme bez plynovej bomby, tú kúpiš na mieste (na letovej kontrole by Ti to nemuselo prejsť 😀 ).

Približné ceny (rok 2014): 113 ISK = cca 1

Bageta – 185 ISK (1,63€)
Skyr – 200 ISK (1,76€)
Vajcia 10ks – 730 ISK (6,42€)
Párky 10ks – 379 ISK (3,35€)
Pivo plechovka Viking 0,5L – 399 ISK (3,51€)
Hot-dog – 320 ISK (2,81€)
Mountain Dew 1,5L – 230 ISK (2€)

Plynová bomba 450g – 2300 ISK (20,36€)

Zmenáreň nenájdeš, stačí platobná karta

Zmenárne typu ala Praha tam určite nenájdeš 😀 tie sú jedine v bankách alebo hneď v príletovej hale na letisku Keflavík. Drobnú hotovosť si zmeň hlavne na autobusy (zídu sa mince) a na neočakávané situácie (max. do 40€), ale inak ju moc nepotrebuješ lebo sa dá všade platiť kartou (aj v zabudnutom kempe v horách bez použitia pin kódu).

Treba mať embasovanú platobnú kartu (vystúpené číslice), inak môžeš mať problém.

Ubytovanie

Na Islande je ubytovanie veľmi drahé, rátaj min. 40€ na noc. My sme celý pobyt spali v stanoch, tým sme veľmi ušetrili. Kempy počas treku alebo aj v jednotlivých mestách sa pohybovali v cene 8€ – 12€ za noc.

V mestečku Hvolsvöllur presnejšie v kempe Tjaldsvæðið Hvolsvelli sme spali dokonca zdarma (nebol tam správca). Využili sme aj otvorenú unimobunku ako skrýšu pred dažďom a v pohodlí sme si tam uvarili niečo teplé pod zub.

Veľmi dobre vybavený kemp bol v Reykjavíku, kde sú spravené spoločné priestory a nájdeš tam všeličo užitočné, napr. aj poloplné plynové bomby čo tam ľudia nechávajú pred odletom 🙂

Nám sa podarilo nájsť čosi lepšie 😀 v kempe je aj hostel Reykjavík City, ktorý má na prízemí dostavanú zariadenú kuchynku na oboch stranách. A pre naše šťastie sa dalo do nej dostať aj zvonku a využili sme ju na 200% a tvárili sme sa akoby sme tam boli ubytovaní (radiátory tiež poslúžili na mokré veci) 😀 – až po 3 rokoch som sa dozvedel fakt, že v kempovej kuchynke bola cedulka na ktorej bolo napísané: hostia môžu využiť aj hostelovú kuchynku (a ja som bol celý čas v tom, že sme rebeli) 😀 😀

Reykjavík City Hostel – naša kuchynka 😀 jednoznačne sme stany postavili neďaleko

Prehľad kempov na Islande nájdeš TU + mapa.

Čo vidieť

Skógafoss

K tomuto vodopádu sme sa dostali predĺžením Laugevegur Trailu. Na tento majestátny vodopád, ktorý meria 62m si môžeš vychutnať pohľad, buď z vrchu z vyhliadky alebo zo spodu z oddychových lavičiek.

vodopád Skógafoss – farebné bundy vylepšia fotky 😉

Jökulsárlón

Ľadovcová lagúna, ktorá ma neskutočnú modrú farbu. Z ľadovca Breiðamerkurjökull sa odtrhávajú ľadové kry, ktoré sa zosúvajú do tohto jazera a putujú smerom k oceánu. Na pláži máš potom možnosť vidieť tieto vyplavené vybrúsené priezračné ľadovce 🙂

Medzi modré ľadové kry sa vieš previesť člnom a vychutnať si tento nádherný pohľad ešte zbližšia a keď budeš mať to šťastie uvidíš aj tulene, ktoré v tejto lagúne žijú.

Jökulsárlón lagoon

Golden Circle

Obľúbená 300 km trasa za krásnymi pamiatkami za krátky čas. Navštívili sme Národný Park Thingvellir, gejzír Strokkur a Geysir, vodopád Gullfoss a katedrálu Skálholt. Prejdeš to za cca. 6 hodín aj s prestávkami, fotením.

1. Thingvellir

Národný Park Thingvellir (Þingvellir) je v svetovom dedičstve UNESCO a vznikol tu najstarší európsky parlament (r. 930), ktorý založili Vikingovia.

Význam má aj v svojej polohe, kde sa od seba oddeľuje severo-americká a euro-ázijská tektonická doska (cca 2cm/rok). Pre fanúšikov Game of Thrones, v tejto lokalite nájdeš miesto kde sa tento seriál natáčal (skoro na konci, 15 min. od hlavného vstupu).

parlament NP Thingvellir

stret severo-americkej a euro-ázijskej tektonickej dosky

Národný Park Thingvellir

miesto natáčania scény v Game of Thrones 🙂

2. Strokkur a Geysir

Najznámejším gejzírom je islandský Geysir, podľa ktorého dostali názov všetky ostatné gejzíry na svete. Momentálne nie je aktívny, naposledy bol 20 rokov dozadu.

Naopak gejzír Strokkur je aktívny každých cca 5 – 8 minút a vystrekuje do výšky 25 m. Prvá skúsenosť s týmto gejzírom bola prekvapivo mokrá 😀 lebo všetci sme stáli blízko a čakali s foťákmi kedy vytryskne. Nedomysleli sme, že nás zavalí sprchou a keď už bolo neskoro tak sme rýchlo utekali, aby to moc nezlízla technika. Super moment je keď sa tvorí modrá bublina, kto ma lepší zoom môže zachytiť zaujímavé fotky.

tvorí sa gejzír Strokkur

kamošova headstanda s gejzírom Strokkur

3. Gullfoss

Vodopád Gullfoss tvorí základný zlatý okruh čo treba na Islande určite vidieť  a je špecifický tým, ak Ti vyjde slnečné počasie máš istotu ,,gýčovej,, dúhy nad ním 🙂

vodopád Gullfoss

4. Skálholt

Katedrále Skálholt stačí venovať chvíľku, pokochať sa vo vnútri farebnými vitrážami, ktoré vytvárajú pekné farebné divadlo a odfotiť sa pri ,,hobbitovom,, domčeku.

katedrála Skálholt

,,hobbit,, domček

Reykjadalur Hot Springs

Trek údolím Reykjadalur ponúka možnosť horskej turistiky s krásnymi výhľadmi, ale aj kúpanie sa v prírodných termálnych riekach. Vytvorili sme si tu jednodňové stanové mestečko a spravili si párty v termálnom prameni vychutnávajúc si veľrybie burgre.

Zobudila nás už po druhý krát za tento trip na Islande poriadna víchrica aj keď menšieho rázu ako ta prvá, ale mohla dosahovať okolo 100 km/h. Klasika, začali sme čo najrýchlejšie baliť stany a utekať dole ku autu. Miestami nás vietor pohadzoval kade tade až tak, že priateľka sa raz zaprela paličkami, aby ju neodfúklo a ani sa nepohla. Kebyže ju neschmatnem za plece tak tam asi stojí doteraz 😀

foto D.Varga – údolie Reykjadalur

stanové mestečko pri termálnych prameňoch v Reykjadalur

foto D.Varga – nájdi rozdiel 😀 nemal som pivo, ale chalani sa rozdelili pre moje šťastie

Vík (Vík í Mýrdal)

Vík je malá dedinka s 300 obyvateľmi a s plážami s presláveným čiernym pieskom. Nájdeš tu veľký suvenír obchod, kde si vieš nakúpiť ich vlnové výrobky cez ponožky, čiapky, svetre atď. (odporúčam tu minúť peniaze 😀 ).

V diaľke vidno Reynisdrangar skalnaté ihly ku ktorým sa viaže legenda: ,,dvaja trollovia sa snažili vytiahnuť loď na breh, ale nestihli to počas noci a pri dennom svetle sa spolu s loďou premenili na kameň,,

skamenelí trollovia – Reynisdrangar

Blízko dedinky Vík sa z opačnej strany hory Reynisfjall nachádza pláž s pekným výhľadom na jaskyňu Hálsanefshellir, ktorá je tvorená pravidelnými čadičovými stĺpmi. V tomto okolí je možné pozorovať vtáčie kolónie, hlavne Alku bielobradú (krajší český názov – papuchálky).

jaskyňa Hálsanefshellir

Seljalandsfoss

Vodopád Seljalandsfoss je výnimočný hlavne tým, že sa viete dostať poza neho. Určite odporúčam dobrú nepremokavú bundu alebo pršiplášť lebo troche vody sa nevyhneš.

vodopád Seljalandsfoss

foto D.Varga – za vodopádom Seljalandsfoss

japonská obuv (papuče) na Island aj ku vodopádu Seljalandsfoss 😀

Gljúfurárfoss

Kúsok od vodopádu Seljalandsfoss sa nachádza menej výrazný vodopád Gljúfurárfoss. Na prvý pohľad moc nevyniká, ale keď prejdeš do vnútra kaňonu cez riečku a vodnú sprchu až za ním, naskytne sa Ti krásny pohľad (pár nás počkalo vonku lebo už sme boli dosť premočení a nechceli sme byť na totálku, trošku teraz ľutujem, ale dúfam že sa aspoň raž ešte na Island dostanem 🙂 ).

foto D.Varga – vodopád Gljúfurárfoss

Chceš vedieť kde sa nachádzajú všetky vodopády na Islande (aj vo svete), tak klikni TU.

Reykjavík

Hlavné mesto je Reykjavík, ktoré tvorí dve tretiny obyvateľstva Islandu (120 tisíc).

Na hlavnej ulici Laugavegur nájdeš rôzne obchody, suveníry, kaviarne, reštaurácie kde jednoducho minieš prvé alebo posledné peniaze 😀

hlavná ulica Laugavegur

Keď sa budeš držať tejto ulice dôjdeš k obrovskému betónovému kostolu Hallgrímskirkja, ktorý je dominantou Reykjavíku (na vrchu veže je rozhľadňa). Stavba je inšpirovaná šesťhrannými čadičovými stĺpmi, mne pripomína hudobný nástroj orgán, ktorý aj nájdete vo vnútri.

kostol Hallgrímskirkja

Budova islandského parlamentu Alþingishúsið (od r. 1798 miesto NP Thingvellir) nie je moc architektonicky zaujímavou budovou, ale na druhom poschodí sú cez štyri okná vyobrazené reliéfy, ktoré predstavujú ochrancov (duchov) Islandu. Každý z duchov chráni časť Islandu pred vonkajšími hrozbami a rizikami.

Drak chráni východné fjordy, orol chráni fjordy severu, veľký býk chráni západ a obor má stráž na Reykjanes polostrove v juhozápadnej časti. Legenda vraví, že južné pobrežie nepotrebovalo ochranu lebo smrtiaci príboj čiernych piesočnatých pláží udrží útočníkov v šachu.

parlament Alþingishúsið

Nájdeš tu aj v niektorých častiach pekné farebné domčeky, ktoré vytvárajú tú pravú islandskú atmosféru 🙂

pravé islandské domčeky

Zaujímavé miesto na prechádzku je popri jazere Tjörnin a kostola Fríkirkjan kde žije veľmi veľa druhov vtákov a nájdeš tu aj sochu neznámeho úradníka (doslova) 😀

okolie Tjörnin

Ak máš rád architektúru a dizajn, určite si pozri zvonku aj zvnútra (zdarma) koncertnú halu Harpa.

koncertná hala Harpa – vytvára pekné svetelné divadlo

Nakoniec si určite nezabudni spraviť fotku pri Vikingskej lodi 😉

bez tejto fotky nemôžeš odísť 🙂

Termálne kúpaliská a termálne pramene

Na Islande je veľa termálnych kúpalísk alebo prírodných termálnych prameňov. V mestečku Hvolsvöllur sme navštívili kúpalisko za 900 ISK (8€) a v Reykjavíku asi po 2-krát väčšie termálne kúpalisko Laugardalslaug, ktoré je hneď vedľa kempu (900 ISK – 8€). Prišlo mi to veľmi lacné oproti slovenským wellnessom, aspoň niečo na Islande 😀

Termálne prírodné pramene sme vyskúšali v kempe Landmannalaugar (pri polárnej žiare) a v údolí Reykjadalur, ktoré mali jedinečnú atmosféru.

Ak ich chceš navštíviť viac ako my, tak tu máš mapu so všetkými kúpaliskami a terma prameňmi, ktoré nájdeš na Islande.

Pohľad zhora na krásu Islandu

Pohľad zhora je drahší zážitok, ale keď na to máš určite bež do toho. Ponúkne sa Ti krajina ako na dlani a bude sa Ti zdať akoby si sa díval na abstraktné umenie 🙂

Let malým súkromným lietadlom, cestovky ponúkajú v cenách 600€ – 1000€. Kamarát tam už má pár známosti a dostal kontakt na chlapíka, ktorý to robí súkromne a je ochotný brať ľudí za 350€ / 6 hodín letu (ak máš záujem napíš mi TU).

Dnes už si môžeš takýto pohľad zachytiť aj pomocou dronu, ale real zážitku sa nič nevyrovná.

foto D.Varga – pohľad zhora

foto D.Varga – pohľad zhora, pripomína mi to maľby a nie real

Vyúčtovanie v skratke na osobu (bolo nás 9 ľudí)

Bus – 69€ (spiatočný Žilina – Berlín)
Letenky – 144€  + 29€  veľká batožina (spiatočné Berlín-Keflavík)
Doprava  – 100€ (4×4, obyč auto, benzín, autobus)
Ubytovanie  – 88€ (kempy, chata – nečakaný výdavok = ušetríš 40€ z ubytka)
Strava  – 90€ (suchá strava, varič = polotovary z domu, párky, polievky…)
——————————————————-
cca 520€ = Island
+ nepotrebné pre niekoho
Berlín – 50€ (ubytko 2 noci, doprava, strava)
Termálne kúpaliská – 24€
Suveníry – 35€
——————————————————-
cca 629€ = komplet

Skoro sme na Island neleteli

Vyberieš si termín výletu na Island, nevieš sa dočkať tohto magického miesta a zrazu cca týždeň pred odchodom v správach a na internete vidíš, že vybuchla sopka Bárdarbunga. Vravel som si, že možno raz v živote mám možnosť sa tam dostať a ono mi k tomu zabráni sopka, to ako vážne ?! Bol som naštvaný, boli v tom už nemalé peniaze a hlavne nevedel som si predstaviť, žeby som tam nešiel… Viac info v médiach TU a TU.

Našťastie sa všetko ukľudnilo a mohol som sa teraz s Tebou podeliť o zážitky, tipy a fotky z Islandu 🙂

Island je pre mňa z TOP krajín čo som doteraz videl. Pristihol som sa veľa krát ako vyslovujem slovo WAU (wau momenty) pri pohľade na nádhernú prírodu. Mali sme šťastie a videli sme celú rozmanitosť Islandu cez dúhové hory, sopečnú mesačnú krajinu, ľadovcové lagúny, termálne pramene až po polárnu žiaru 🙂

Dúfam, že túto fotogenickú krajinu ohňa a ľadu navštívim ešte raz a prejdem si tieto miesta znova + čosi navyše. Ak sa Ti článok páčil alebo poznáš niekoho kto sa tu chystá, zazdieľaj ho medzi kamošov.

Budem rád ak sa do komentárov podelíš o svoje zážitky a tipy ??